Journalism Day

Vrijdag 07 oktober 2022 - 09:30 - 17:30

Let op dit is alleen een ticket voor de dag. Wil je meedoen met een workshop? Meld je dan aan via de onderstaande links.

‘Hooggeëerd Publiek!’ is het thema van de Journalism Day, op vrijdag 7 oktober tijdens Dutch Media Week. Een dag waarin pers en publiek met elkaar in gesprek gaan en samen gaan zoeken naar nieuwe vormen, beelden en inhoud rondom verhalen in en voorbij het nieuws. Met als doel de kloof tussen publiek en pers te verkleinen en de relatie te verbeteren.

Ochtend: Inspiratie Talks (10.00 – 12.00 uur )

De kloof tussen pers en publiek kan wel een positieve impuls krijgen. Sommige groepen voelen zich ongezien en ongehoord. Enkelen uiten dat op een manier waarop de pers zich steeds onveiliger voelt om verslag te doen van het nieuws. En dat nieuws brengen en kunnen duiden is hard nodig. Zowel in deze complexe wereld als in een democratisch land.

Inmiddels zijn er talrijke nieuwe initiatieven ontstaan bij kranten en omroepen waarbij pers en publiek elkaar (weer) vinden. Een paar van deze parels komen aan bod in de ochtend, onder de noemer ‘Talks’. Wat dacht je van: nieuws en achtergronden brengen op de plek waar je publiek al zit, bijvoorbeeld het gameplatform Twitch? (3optwitch van NTR). Of met behulp van data de portefeuilles van je redactie omgooien, in overleg met je doelgroep? En, last but not least: nieuws brengen voor een laaggeletterd publiek, hoe doe je dat?

De dag wordt geleid door Ernst-Jan Pfauth, mede-oprichter van De Correspondent, mediacolumnist bij NRC en podcastmaker over media, cultuur en technologie (De POM podcast).

Middag: Workshops (12.45 – 16.00 uur)

In de middag kunnen alle deelnemers kiezen voor deelname aan een workshop:

Workshop 1: Design Thinking. Leer hoe je de kans op succes met het verzinnen van nieuwe formats of series kunt vergroten door ideeën te verzinnen mét je doelgroep: maak kennis en test dit via de vijf stappen van de Design Thinking Methode. Meld je hier aan.

Workshop 2: Leer nieuws maken voor én met een laaggeletterd publiek. Meld je hier aan.

Workshop 3: Beeldvorming. Leer via eenvoudige trucs en nieuwe inzichten hoe het deel van het publiek die zich nu ongezien voelt ook ‘in the picture’ kunnen komen in de media. Meld je hier aan.

Voorafgaand aan de Workshop 3 over Beeldvorming is er een gesprek met de volgende gasten: Cigdem Yuksel, Jelle van der Ster, Peter Boer, Karin Hollaar en Danielle Arets.

Leer van initiatieven en ervaringen van collega’s, mediamakers en onderzoekers: Fontys Hogeschool, nu.nl, NTR, Redactie 3opTwitch, NOS, NOS Stories, NRC, RTV Drenthe, Pointer (KRO-NCRV) en de start-ups SETUP, Trive en Tolkie. 

Hier lees je ook meer over de Talkshow ‘Hooggeëerd Publiek’ op donderdag 6 oktober, o.l.v. Roderick Veelo, m.m.v. Sophie van Oostvoorn (audience – engagement redacteur bij NRC), Pim Peterse (Pointer, KRO-NCRV), Sheily Belhaj (NOS Stories) en Dink Binnendijk (RTV Drenthe).

Take-away

De Dag van de Journalistiek wordt voor de eerste keer gehouden tijdens het jaarlijks terugkerende Dutch Media Week. Doel van deze dag is om even uit je dagelijkse routine te stappen en op een afstandje gezamenlijk bepaalde onderdelen van het vak Journalistiek opnieuw te bekijken. Wat kan anders, beter, en wat kunnen we leren van elkaar? We doen dit door gesprekken onderling aan te gaan en te luisteren. En samen kennis en ervaring te delen met vakgenoten én de kijker, luisteraar en lezer. In het voorjaar van 2023 krijgt dit event een vervolg, kijken we verder en blikken we terug, wederom met pers en publiek.

Voor wie

Deze Dag van de Journalistiek is onder meer bedoeld voor (foto)journalisten, leidinggevenden in de pers, beeldmakers, (online) redacteuren, beeldredacteuren, verslaggevers, designers, developers, studenten Journalistiek, graphic-designers bij nieuwsprogramma’s & talkshows.

En voor kijkers, luisteraars en lezers die zich betrokken voelen bij het nieuws en een open gesprek aan willen gaan voor onderzoek naar de Journalistiek van Morgen. We hopen op een zo divers mogelijk publiek.

Vrijdag 7 oktober 2022 – 9.30- 18.00 uur

Toegang is gratis, aanmelden verplicht.

Locatie: Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid, Media Parkboulevard 1, Hilversum

 

 

DAGPROGRAMMA  

Tijd  Wat 
9.30 uur 
Zie de video-opname van de Talkshow Hooggeëerd Publiek; opgenomen op donderdag 6 oktober 2022 tijdens DMW.

Over nieuwe ontmoetingen tussen pers en publiek. Hoe doe je dat en waar ligt de grens tussen journalistieke onafhankelijkheid en je doelgroep servicen? 

mmv oa Sophie van Oostvoorn (NRC) Dink Binnendijk (RTV Drenthe), Sheily Belhaj (NOS-Stories) olv Roderick Veelo, Pim Peterse (Pointer, KRO-NCRV)

 

10.00 uur  Welkom door moderator Ernst Jan Pfauth (mede-oprichter De Correspondent, Podcastmaker van POM) 
Instart Voxpop Publiek dat dag meeliep op een nieuwsredactie en hun ervaringen delen. 

 

10.10 – 12.00  Start Inspiratie Talks : hoe kan het ook? Innovatieve voorbeelden uit de praktijk 

+ Q & A met publiek 

Colin van Hoek (nu.nl)
Sander Nieuwenhuijsen (3optwitch NTR), Sjors de Boer (alias Sejecem), Kas Jansen
Daniëlle Arets (lector Fontys Hogeschool)
Pep-Talk : Internationale ‘audience’-expert hanna Israel van Die Zeit Online geeft vijf tips aan de zaal over optimale relatie Publiek & Pers 

 

Middag : 

Tijd  Wat 
12.00 Lunch 
12.45 – 13.45  Workshop Mojo: Zelf beeldverhalen maken met je smarthphone

Een afvaardiging van de Mojo conferentie-team in de Vorstin geeft een korte workshop aan Gasten van de dag van de Journalistiek 

 

13.00 -16.00  Workshop 1 –  Design Thinking o.l.v. Trive

over design thinking

uitleg workshops.

uitleg design thinking

o.l.v. Merel Schöffel, directeur Trive, Daniëlle Bosma, UX designer, Erik Odijk (Lead designer)

 

13.00 -16.00 Workshop 2 – Nieuws maken voor en met Laaggeletterd publiek o.l.v. start-up Tolkie

 website uitleg workshops

o.l.v. Jeroen van de Nieuwenhof (Tolkie), Laurens van den Berg (Tolkie), freelance-journalist Lotte Kepers en José de Vries (NOS)

Zo maak je het nieuws toegankelijker voor laaggeletterden

 

14.00 -16.00  Workshop 3 Beeldvorming, na live Talkshow Beeldvorming o.l.v Ernst Jan Pfauth 
m.m.v. Cigdem Yuksel (fotograaf en onderzoeker beeldvorming Moslima’s bij persbureaus

 

m.m.v. Jelle van der Ster (startup SETUP)
m.m.v. Peter Boer (freelance fotograaf oa Bloomberg en ND en – fotoredacteur De Volkskrant)  – alleen Talkshow
m.m.v. Karin Hollaar, adjunct-hoofdredacteur en chef foto ANP.
m.m.v. Daniëlle Arets (leiding Workshop), lector Journalistiek en Verantwoorde Innovatie bij Fontys Hogeschool, leidt het naar o.a. beeldvorming daklozen.

onderzoek Beelddepot & Podcast

 

 

16.00- 18.00 Afsluiting en borrel 

 

Info

Vrijdag 7 oktober 2022 09:30 - 17:30
Locatie: Beeld & Geluid
Toegangsprijs:

Gratis

Journalism

VRIJDAG. Op Journalism Day onderzoeken pers en publiek hoe de Journalistiek nog beter kan aansluiten bij de behoeftes van publiek. Met inspirerende Talks uit binnen en buitenland. En workshops waar je dingen leert waar je morgen al op de redactie mee uit de voeten kan! Kom ook!