Dutch Media Week - Partnerinterview Kirstin Poort, ROC Midden Nederland

Partnerinterview Kirstin Poort, ROC Midden Nederland

Dutch Media Week is niet mogelijk zonder partners. Maar hoe ervaren zij de samenwerking met het mediafestival en wat zijn voor hen de belangrijke voordelen van dit partnership? Graag laten we onze partners aan het woord, met deze keer: Kirstin Poort van ROC Midden Nederland.

199297934_3928676913897186_7171795209866211546_n

“Media is het mooiste vak van de wereld. Wij zijn vertellers en dat kan op heel veel verschillende manieren en in vele mediavormen.”

Wie ben je en wat is je functie bij ROC Midden Nederland?
Kirstin Poort, docent en ontwikkelaar Media Management bij ROC Midden Nederland

Hoe ben je in de media en in het bijzonder je huidige functie terechtgekomen?
Dat is best een bijzondere route geweest, want ik heb al zoveel gedaan! Zo ben ik ooit begonnen met klassiek ballet aan het conservatorium, met de ambitie om les te gaan geven. Ik was toen al dol op het theater, de sfeer achter de schermen, de geur van make-up…  Toen ik met ballet moest stoppen vanwege heupproblemen, kon ik bij John de Mol aan de slag, wat een hele goede leerschool was. Vervolgens diverse jaren zelfstandig producties gedaan en terechtgekomen bij de AVRO. We werkten hier met zoveel stagiaires dat er een soort kweekvijver ontstond. Dit begeleiden van nieuw talent lag mij wel, niet voor niets wilde ik altijd al juf worden. Daarna werd ik gevraagd om bij ROC Amsterdam de opleiding Productie op te zetten en uiteindelijk ben ik bij ROC Midden Nederland terechtgekomen om daar de opleiding Media Management op te zetten. Daar werk ik inmiddels alweer 7 jaar in diverse rollen, maar ik doe ook nog heel veel daarnaast. Zo heb ik thuis niet alleen een eigen studio, maar ook een atelier. Voor mij is media ook zoveel breder dan radio en televisie, maar bijvoorbeeld ook podcasts, events, kunst en muziek.

Is dit jullie eerste samenwerking met Dutch Media Week?
Nee, dit is het tweede jaar. Vorig jaar was er ook al een samenwerking tussen ROC Midden Nederland en Dutch Media Week. Binnen de opleiding Media Management bieden wij LEF-leren, waarbij studenten ervoor kunnen kiezen zich verder te ontwikkelen via praktijkopdrachten. Na een ontmoeting met Herman Dummer werd Dutch Media Week één van die opdrachtgevers voor LEF-leren. Zo fungeerden vorig jaar een aantal studenten als ‘vliegende reporters’ tijdens het professionalsprogramma, terwijl weer een andere groep aan de slag ging met het maken van podcasts. Ook hebben we een tafel geadopteerd tijdens het Dutch Media Week Dinner waar we met diverse docenten en studenten aanwezig waren tijdens de awarduitreiking.

Zijn er al plannen voor een samenwerking dit jaar en zo ja, hoe gaat die er (naar verwachting) uitzien?
Jazeker, ik verwacht dat de samenwerking vergelijkbaar wordt met vorig jaar, want dat was heel succesvol, maar dat is natuurlijk ook afhankelijk van het lesprogramma en de samenstelling van onze studenten. Dat ben ik nu aan het inventariseren voor komend schooljaar. Maar ik verwacht dat ze ook dit jaar in elk geval weer aan de slag gaan met podcasts en deze misschien deze keer wel helemaal zelf gaan produceren. En we zijn dit jaar zeker weer aanwezig bij het Dutch Media Week Dinner.

En wat is jullie toegevoegde waarde voor Dutch Media Week?
ROC Midden Nederland leidt op voor de toekomst, onze studenten zijn de potentiële nieuwe mediacollega’s. Bovendien zijn we enthousiast en staan altijd open voor goede nieuwe initiatieven. En niet te vergeten, veel docenten komen -net als ik- uit het vak of zitten daar nog steeds in. Dat schakelt een stuk makkelijker.

Wat is voor jullie de toegevoegde waarde van het samenwerken met Dutch Media Week?
Dutch Media Week biedt het ROC niet alleen verbinding met, maar ook veel kansen binnen het werkveld. Bovendien is het een veilige manier voor studenten om mee te kijken hoe het er in de praktijk aan toegaat. Het is heel mooi om te zien hoe studenten uit hun comfortzone durven te komen en bijvoorbeeld een podcast maken of tijdens het diner spontaan gaan netwerken. Het leidt ook tot mooie kansen. Zo heeft één student meteen al tijdens Dutch Media Week een stage gevonden en werd een ander benaderd voor de Radio Academy van de KRO-NCRV. Ik hoop dan ook dat we elkaar in de toekomst kunnen blijven versterken, met alle ontwikkelingen en innovaties die gaande zijn en de komst van Gen Z op de arbeidsmarkt.

Voor welk programmaonderdeel kom jij dit jaar in elk geval naar Dutch Media Week?
Ik ben sowieso een groot deel van de week aanwezig om studenten te begeleiden, in elk geval tijdens het Dutch Media Week Dinner op dinsdag 3 oktober en tijdens Talent Day op donderdag 5 oktober. En het is natuurlijk leuk om mensen uit ‘het wereldje’ te spreken tijdens het diner of één van de Dutch Media Week Cafés. Maar ik zal me tussendoor ook op het ROC moeten laten zien, want de lessen gaan natuurlijk ook gewoon door…

logo ROC wit