Dutch Game Day kondigt nieuwe sprekers aan

Voor de Dutch Game Day op donderdag 6 oktober zijn inmiddels weer een flink aantal nieuwe sprekers aangekondigd, te weten:

Oprichter en voormalig uitgever van Control, Matthijs Dierckx. Hij heeft het journalistenvak al een tijdje geleden achter zich gelaten. Tegenwoordig zit Dierckx als componist achter een ander soort keyboard. Hij componeerde onder andere de muziek van Unexplored 2: The Wayfarer’s Legacy. Daar won hij vorig jaar een Dutch Game Award  voor Best Audio mee. In zijn Dutch Game Day talk legt Dierckx aan de hand van het meest populaire nummer uit de game  uit hoe je een indie-game kan laten klinken als orkesten en koren die ver buiten je budget liggen.

Developer Lee Hammoud heeft  meer dan zeven jaar ervaring met Unreal Engine en hij werkt aan verschillende indie-games, waaronder zijn solo project Psychoverse City en VR game Soar. Door zijn deelname aan zo’n 20 game-jams heeft Hammoud geleerd hoe je snel een prototype maakt. In zijn Dutch Game Day talk vertelt hij hoe je prototyping kan versnellen. Hammoud laat ook zien welke valkuilen er zijn waardoor het fout kan gaan met je snelle prototype. Tot slot vertelt hij hoe de aanpak van dit type snel development zijn vermogen om games af te maken heeft beïnvloed.

Solo developer Tomas Sala bracht eind november zijn eerste solo game The Falconeer uit. Momenteel werkt Sala aan de tweede game in de The Falconeer-wereld: Bulwark. Bijna tien jaar geleden besloot Sala zichzelf te beperken door alleen game art te maken zonder het gebruik van textures. Een ontwerptraject van beperkingen en restricties biedt technische uitdagingen, maar kan ook een bron van inspiratie zijn. In zijn Dutch Game Day talk vertelt hij hoe creatieve beperkingen de basis zijn geworden voor zijn ontwerpkeuzen.

Willem Hilhorst, de game expert van Beeld & Geluid, vertelt in zijn Dutch Game Day talk over hun aanpak voor het archiveren van games. Deze sessie is bedoeld als aftrap voor een open gesprek met de industrie over hoe Beeld & Geluid ervoor kan zorgen dat oude games, en titels die nog uit moeten komen, worden bewaard voor het nageslacht.

Manuel Kerssemakers, mede-oprichter en tech-lead bij Abbey Games, geeft tijdens de Dutch Game Day een unieke inkijk in Abbey’s management game framework. Dit stelt ze in staat om met een klein team op een efficiënte manier aan complexe projecten te werken. Kerssemakers deelt de basisbeginselen van de architectuur en de workflow die Abbey gebruikt om grote management games te maken in Unity en C#. Hij laat zien dat saving en loading meer zijn dan het opslaan van data. Zie het als een manier om je gamewereld vorm te geven.

Elisa Farinetti is mede-oprichter en business developer bij Broken Arms Games studio. Ze is gepassioneerd over technology en games, en ze gelooft heilig in het delen van informatie, zodat indie developers hun voordeel kunnen doen met de ervaringen van andere devs. Op de Dutch Game Day deelt Farinetti de post-release strategy die Broken Arms Games had voor Hundred Days – Winemaking Simulator. Ze vertelt wat ze hebben gedaan om een jaar lang het uiterste uit de game te halen.

Reza Hooshangi maakt al meer dan tien jaar games. Hij werkt momenteel als creative director en narrative designer aan een onaangekondigd project. Daarvoor was hij de technical lead voor Children of Morta, de story-driven action RPG die onlangs voor de miljoenste keer over de toonbank ging. Tijdens de Dutch Game Day vertelt hij over de uitdagingen van het combineren van procedurally generated content met narrative elementen en storytelling. In zijn talk vertelt hij over een aantal systemen, designkeuzen en technieken die ze hebben gebruikt om die uitdagingen het hoofd te bieden.

Emrah Kara houdt zich al een aantal jaar bezig met digitale distributie. Momenteel als CEO van het in Amsterdam gevestigde VaultN. Dit is een distributieplatform voor digitale assets dat developers, publishers en verkopers in staat stelt hun producten rechtstreeks in real-time te volgen en te beheren. De verkoop van games is tegenwoordig weliswaar veelal digitaal, maar aan de achterkant werkt de industrie volgens Kara nog steeds alsof we een fysiek product verkopen. Tijdens zijn talk op de Dutch Game Day schijnt hij zijn licht over de problemen die developers en uitgevers op het gebied van digitale distributie ervaren. Kara vertelt over zijn Eureka-moment en legt uit wat er nodig is om de markt te repareren.

Stefan Ideler is CTO bij hostingbedrijf i3D.net. In die rol heeft hij gewerkt aan het schalen van talloze AAA-multiplayer games naar miljoenen spelers wereldwijd, waaronder games uit de franchises The Division en Rocket League. De juiste hosting-infrastructuur is cruciaal voor het lange termijn succes van je game. Ideler weet uit ervaring welke uitdagingen dit met zich meebrengt. Of het nu gaat om je te beschermen tegen DDoS aanvallen, het voorkomen van cheats, of andere zaken waar een developer rekening mee moet houden bij het ontwikkelen van multiplayer games. In zijn Dutch Game Day talk bespreekt hij hoe je deze uitdagingen kan aanpakken.

Daarnaast presenteren Dutch Game Garden en de Dutch Games Association weer de Games Monitor. April vorig jaar presenteerde Dutch Game Garden en de Dutch Games Association al een tussentijdse update van de Games Monitor. Dit jaar is er weer een volledig onderzoek gedaan naar hoe de game-industrie ervoor staat. De Games Monitor kijkt naar de trends en ontwikkelingen voor applied en entertainment games in Nederland, zoals het aantal bedrijven, banen en game-studenten. Het rapport wordt elke drie jaar gepresenteerd. Christel van Grinsven, operations manager bij Dutch Game Garden, deelt tijdens haar presentatie op de Dutch Game Day powered by Control de belangrijkste resultaten van het onderzoek dat eerder dit jaar is uitgevoerd.

Klik hier voor meer informatie en kaartverkoop