Sound Summit

Woensdag 06 oktober 2021 - 09:30 - 18:00

Zonder sounddesign hoor je een elektrische auto niet aankomen, mist de film zijn dreiging, is een game lang niet zo verslavend en mist een documentaire zijn impact. In de enorme brei aan content bieden de producties met goed toegepast geluid de meest intense beleving en maken de grootste indruk. De afgelopen eeuw heeft toegepast geluid een enorme ontwikkeling doorgemaakt: van pianomuziek bij een stomme film tot het gebruik van 8D waarbij muziek en geluiden van alle kanten op je afkomen.

De Sound Summit 2021 zet toegepast geluid in de schijnwerpers en is bedoeld voor iedereen die met geluid speelt en werkt, zoals sounddesigners, producenten, filmregisseurs, programmamakers, game developers, reclamemensen en geluidstechnici. Een dag vol met inspirerende sprekers, workshops, (kunst)installaties en ontmoetingen.

Een greep uit het programma:

Randy Thom

Het belang van sounddesign bij filmbeleving
Amerikaans sounddesigner Randy Thom (tweevoudig Oscarwinnaar, werkte mee aan o.a. Harry Potter, The Revenant, Ice Age, Indiana Jones, Forrest Gump en de vorig jaar uitgebrachte remake van The Witches, directeur bij Skywalker Sound) vertelt over het belang van geluid voor de beleving van een film en de rol die sounddesign volgens hem zou moeten krijgen tijdens de filmproductie.

De psychologie van muziek
Neuropsychologe Rebecca Schaefer doet hersenonderzoek aan de Universiteit Leiden. Muziek activeert ons gehele brein en is daarmee een van de krachtigste middelen om emotie op te roepen. Schaefer vertelt over het psychologisch effect van muziek op ons brein en hoe deze kennis o.a. toegepast kan worden in de geneeskunde. Zo doet ze momenteel internationaal onderzoek, samen met prof. Roni Granot van de Hebrew University of Jerusalem, naar het effect van muziek op het welzijn van mensen in coronatijd.

Paneldiscussie: welke taal moeten we spreken als het gaat over sounddesign?    
Vinologen hebben een hele taal ontwikkeld om uit te leggen hoe een wijn proeft. Zo kan een wijn boterig zijn of een vreemd mondgevoel geven. Voor audio bestaat dit soort jargon niet. Maar hoe leggen we dan aan elkaar uit welk geluid we willen hebben of horen? Hoe voorkomen we misverstanden tussen programmamakers en sounddesigners, tussen filmregisseurs en de componisten?

Hoe klinkt een elektrische auto?
De meeste mensen staan er niet bij stil, maar bij producten als auto’s, motoren en stofzuigers wordt bedacht hoe ze zouden moeten klinken. Zo moet een Harley Davidson ronken en als een stofzuiger te stil is, geloven we niet dat hij goed werkt. Maar hoe moet een elektrische auto klinken? Emar Vegt van Design-Well werkte voorheen o.a. als sounddesigner bij BMW en vertelt over het ontwerpen van het geluid voor een elektrische auto.

qaSke8GEeGDGoLXeNN4wC-1200-80

Workshop Dolby Atmos
De introductie van Dolby Atmos was een revolutie in de filmbeleving: geluid was van alle kanten te horen en je zat als bezoeker echt IN het geluid. NEP Group vertelt over wat er komt kijken bij het technisch opnemen van dergelijk geluid en de speciale wagen die ze hiervoor hebben ontwikkeld: de MusicOne, die o.a. werd gebruikt tijdens het Eurovisie Songfestival.

Het Metropole Orkest en de kracht van geluid
Het Metropole Orkest is sinds de oprichting ervan te horen in vele opnamen, soundtracks en de laatste jaren ook in commercials. Wat is daarvoor nodig en wat krijg je dan? Pieter Hunfeld, hoornist en hoofd marketing en development en Robert Soomer, artistiek manager van het Metropole Orkest geven een aantal voorbeelden van projecten en achtergronden waarvan je zeker een glimlach op je gezicht krijgt.

Workshop 3D Sound in een podcast
Tegen welke valkuilen loop je aan en maak je andere keuzes en opnames als het een 3D-omgeving is? De Podcast Voelspriet is een kinderserie over insecten in 3D-geluid. Misja van Waterschoot van Audiochef tekende voor de het sounddesign van Voelspriet en neemt je mee in het productieproces.

Workshop Branding van een merk door middel van geluid
Muziek beïnvloedt onze emoties en daarmee ook onze kijk op de wereld om ons heen. Daarom is het voor merken een steeds belangrijker middel om zich aan consumenten te binden en onmisbaar in de marketingmix. Marijn Roozemond, Creative Strategy Director bij MassiveMusic, geeft een workshop over hoe je een merk succesvol in muziek en geluid vertaalt. Hierbij zullen meerdere cases worden uitgelicht, maar ook verschillende tools om de effectiviteit van muziek te meten. De workshop wordt afgesloten met een interactieve opdracht.

maxresdefault

De vertaling van hiphop naar orkest
Onlangs produceerde het Metropole Orkest een gala-uitzending voor de Publieke Omroep rondom het 15-jarig bestaan van hiphopplatform 101barz. Vanuit Carré bracht het Metropole Orkest samen met oa. Winne, Hef, Adje, Crooks, Fresku, Latifah, Josylvio, Kevin en Broederliefde het beste van de Nederhop. Maar hoe zorg je dat de elektronische en geproduceerde, vaak rauwe en kale hiphoptracks tot grootse orkestrale muziek worden gemaakt, zonder de echtheid en DNA van hiphop te verliezen? Producer Alexander van Popta begeleidde dit hele project en neemt ons tijdens Sound Summit diep mee in het productieproces van het Metropole Orkest. 

En verder nog onder andere:

  • Drie pitches van innovatieve projecten waarbij geluid een belangrijke rol speelt
  • Martijn Schimmer over audiodesign voor tv-programma’s
  • Jeroen Kuitenbrouwer vertelt hoe je een goed jinglepakket samenstelt
  • Geluidskunstenaar Harry de Wit
  • Monobanda Play en Sonic Picnic vertellen over de VR geluidsgame ‘Remembering’
  • Stemprofessional Barbara de Bruyckere
  • Maartje Glas vertelt over Buma Music in Motion
  • Componist Alex Simu (oa winnaar van een Gouden Kalf en een Buma Award) vertelt over het belang van vertrouwen tussen componist en regisseur.

 

Partners Sound Summit: Buma Cultuur, Metropole orkest, Bureau Audio Zaken, Sonic Picnic, Audiochef, Beeld en Geluid, Stadsfonds Hilversum

Je krijgt ook toegang tot alle online events tijdens Dutch Media Week in onze virtual venue. Vlak voor de start van Dutch Media Week ontvang je een persoonlijke link waarmee je toegang krijgt tot deze online omgeving. Daar kan je de online events bijwonen, je eigen profiel aanmaken en virtueel netwerken met de andere aanwezigen.

 

Info

Woensdag 6 oktober 2021 09:30 - 18:00
Locatie: De Vorstin
De Vorstin
De Vorstin, Koninginneweg, Hilversum, Nederland

Bekijk de route
Toegangsprijs:
Standaard – (vanaf 1 september) € 150,= incl. BTW
Student – € 40,= incl. BTW

Professionals

Dit programma is voor de profesionnals van de creatieve- en media industrie. Deze programmering is interessant voor iedereen die werkzaam is in deze industrie, van student tot CEO.