Makers over de Vloer

Donderdag 08 oktober 2020 - 10:00 - 17:00

Hoe kan je het rijke archief van het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid creatief hergebruiken in een nieuw kunstwerk of onderzoek? 

Een week lang gaan creatieve makers Mark IJzerman, Farida Sedoc en Joy Slaats de uitdaging aan en nemen ze hun intrek in Beeld en Geluid. Wat maken ze, welke mogelijkheden geeft het archief en wat zijn hun uitdagingen? 

Volg hun werkproces een week lang online via www.dutchmediaweek.nl.  Het resultaat van de residence wordt online gedeeld en A Small Production Company  maakt een documentair verslag.

Het archief van Beeld en Geluid is één van de grootste audiovisuele collecties van Europa. Het is niet alleen een rijke bron voor professionals van televisie, radio en andere media, het is ook inspiratie voor makers die archiefmateriaal gebruiken voor nieuwe films, kunstwerken, interpretaties en verhalen. 

Van het zoeken naar archiefmateriaal en conceptontwikkeling tot de uitwerking van het uiteindelijke idee. Je ontdekt het van 6 tot en met 10 oktober tijdens Dutch Media Week! De drie makers zijn dagelijks aan het werk van 10.00 – 17.00 uur. Je volgt Makers over de Vloer via www.dutchmediaweek.nl  

Makers over de Vloer is gerealiseerd dankzij een bijdrage van het GO Fonds.

logogo2

Alle informatie: https://www.dutchmediaweek.nl/programma/makers-over-de-vloer-8

De makers

Mediakunstenaar Mark IJzerman gebruikt het archief en zijn tijdelijke residence bij Beeld en Geluid voor de start van een langdurig onderzoek. Daarin wil hij de relatie van de mens tot het niet-menselijke visualiseren. Hij gebruikt hiervoor AI-technieken om uiteindelijk een speculatieve film te realiseren die de milieuproblematiek zichtbaar maakt.

Theatermaker Joy Slaats laat zich inspireren door de allegorie van de grot van Plato en gaat in het archief op zoek naar beelden van bossen en natuur, van macro tot micro. Het gevonden materiaal verwerkt zij in schaduwspel gecombineerd met live-camera en projectie. In haar onderzoeksproces zal zij de nadruk leggen op de transitie van zwart-wit beeld naar kleur, met de vraag: ‘In hoeverre is wat we zien de gehele werkelijkheid?’

Beeldend kunstenaar  Farida Sedoc gebruikt de Nederlandse documentaire Big Fun In The Big Town (1986) over de hiphop-cultuur in Brooklyn, New York City als startpunt voor haar week bij Beeld en Geluid. Ze onderzoekt de rol van de vrouw in de hiphop en kijkt welke beelden uit het archief daarin kunnen ondersteunen en vertaald kunnen worden naar nieuw grafisch werk. 

Workshop

Vrijdag 9 oktober

Mark IJzerman – Maak met AI je eigen speculatieve live-documentaire 

Tijdens deze workshop ga je aan de slag met een AI-tekstmodel die vragen zal stellen over menselijke interventies in de natuur. Op basis van de teksten zoeken we materiaal uit het archief en voegen deze twee samen tot een live collage. De workshop wordt twee keer gegeven om de groep klein te kunnen houden.

14.00 – 15.00 en 16.00 – 17.00 uur: online

Aanmelden workshops:  Het aantal plaatsen voor de gratis workshops is zeer beperkt vanwege onder meer de coronamaatregelen. Je kunt je aanmelden voor deze in Beeld en Geluid gegeven workshops via de buttons hiernaast. 

NB: Voor meer informatie over welke maatregelingen Beeld en Geluid in acht neemt voor de gezondheid en veiligheid van de bezoeker: https://beeldengeluid.nl/bezoek/praktische-informatie#veiligheid

 

Info

Dinsdag 6 oktober 2020 Woensdag 7 oktober 2020 Donderdag 8 oktober 2020 Vrijdag 9 oktober 2020 Zaterdag 10 oktober 2020 10:00 - 17:00
Locatie: Beeld en Geluid

Talent

PNH_RGB_pos_trans
De media-industrie is in beweging en daarmee veranderen ook de kwalificaties van de professionals die er werken. Van getalenteerde formatontwikkelaars, cameramensen en presentatoren tot data-marketeers, AI-ontwikkelaars en social-specialisten. Dutch Media Week biedt de industrie en talenten de mogelijkheid elkaar te ontmoeten tijdens diverse events. Zo verzorgen ROC studenten de techniek van de Dutch Media Week talkshow en brengt Broadcast Magazine Young jong talent in contact met grote mediabedrijven via matchmaking sessies.