Sound Summit voor één dag audio-epicentrum van Nederland

Sound Summit deed poppodium De Vorstin 6 oktober jl. op haar grondvesten trillen. Van geluidseffecten voor blockbusters en podcasts tot audiovormgeving van een tv-programma en van 3D sound en Dolby Atmos tot orkestrale arrangementen. Een event waar mensen met echte audio-oren, zoals sounddesigners, radio/tv-makers, technici en andere geluidskunstenaars, een dag lang de Nederlandse top op audiogebied konden zien én horen.

Sound Summit trapte al meteen af met een bijzondere opening. Alex Simu (klarinettist en filmcomponist, winnaar Gouden Kalf) en Folkert Oosting (pianist) namen het publiek mee op een muzikale reis. Tijdens hun realtime compositie, geïnspireerd door de sfeer ter plekke, kon het publiek geblinddoekt ervaren hoe groot de impact van geluid is als je niets kunt zien.

Drakengeluid
Keynote speaker was Amerikaans ‘sounddesign grootheid’ Randy Thom. Deze tweevoudig Oscarwinnaar is onder andere bekend van zijn werk voor blockbusters als Harry Potter, The Revenant, The Incredibles en Forrest Gump. Via een liveverbinding met nachtelijk LA liet hij aanwezigen weten dat “Our ears are very powerful storytelling tools”. Hij noemde het dan ook bijzonder dat sounddesigners vaak pas betrokken worden tijdens het filmen, terwijl dit in een veel eerder stadium zou moeten. Als één van zijn grootste uitdagingen noemde hij animatiefilm ‘Hoe tem je een draak’ waarbij hij lang experimenteerde om tot de verschillende drakengeluiden te komen. 

Van 3D tot Dolby Atmos
Er was ook veel aandacht voor de techniek achter het geluid. Zo konden Sound Summit deelnemers een kijkje nemen in de Music One wagen van NEP, waarmee het Eurovisie Songfestival eerder dit jaar in Dolby Atmos werd geregistreerd. Aanwezigen werden meegenomen in het productieproces van een 3D sound podcast en een microfoonexpert vertelde over bijzondere microfoons, zoals degene die Hitler gebruikte tijdens zijn toespraken.

Huis- tuin- en keukengeluiden
Ook gewone dagelijkse geluiden passeerden de revue: hoe zijn ze ontstaan en waarom klinken ze zoals ze klinken? Van het Instituut voor Huisgeluid tot onderzoek naar dagelijks toegepast geluid. En hoe bedenk je het geluid van een elektrische auto? Van het aanzetten tot het indrukken van het gaspedaal: functionele geluiden die ook sterk bijdragen aan de rijervaring. 

Soundbranding
De marketingkant van geluid werd belicht door het Metropole Orkest, met cases over samenwerkingen die zij aangingen met commerciële partijen als Renault, Nintendo en Amazon. Een panel van tv- en geluidsprofessionals besprak de briefing en de taal die men daarbij moet spreken als het gaat om sounddesign, terwijl aan de hand van cases tips & trucs werden gegeven hoe je een merk vertaalt naar muziek. Tenslotte vertelde componist Martijn Schimmer over de totstandkoming van de audiovormgeving van programma’s als The Voice, RTL Nieuws en DWDD. 

Uitreiking Sound of Dutch Media Week
Na de muzikale afsluiting van Sound Summit door geluidskunstenaar Harry de Wit, die onder andere een Gouden Kalf won voor zijn bijzondere composities, werden componisten André Heuvelman en Frans de Rond op het podium geroepen. Uit alle inzendingen werd hun compositie uitgeroepen tot Sound of Dutch Media Week, een competitie waarbij creatieven werden uitgedaagd om Nederlands grootste mediafestival te vertalen in een sound. Uit handen van programmamanager Herman Dummer ontvingen zij een cheque. Daarnaast was hun geluid tijdens Dutch Media Week te horen als introtune bij de vele talkshows, radio-uitzendingen en symposia.

Sound Summit gemist?
Een aantal van de highlights, waaronder keynote speaker Randy Thom, kun je hier terugkijken én luisteren.