Seminar: Poppodia vs Media
Woensdag 07 oktober 2020 - 12:00 - 19:00‘Van een leeg podium naar een uitverkocht multimedia-optreden’
Hoe festivals en podia mediabedrijven moeten worden
Op woensdagmiddag 7 oktober organiseert het Hilversumse Poppodium De Vorstin in samenwerking met Dutch Media Week een conferentiemiddag die geheel in het teken staat van uitdagingen waar de live-entertainmentindustrie zich nu voor gesteld ziet.
Deze industrie biedt namelijk unieke ervaringen. Het podium, de zaal, de arena of het stadion is het medium, maar de beleving is ongrijpbaar. De directe interactie tussen performer en de fans is onmisbaar voor de live-beleving. Sinds half maart van dit jaar is deze beleving niet of slechts beperkt mogelijk. Blijft dit zo? Hoelang duurt het nog? Gaat deze crisis de sector blijvend veranderen?
Er zijn nu al allerlei initiatieven om de live-beleving in stand te houden. Streaming van liveoptredens, speciale apps waarin interactie met de fan mogelijk wordt, of augmented en virtual reality om het contact met de fan belevenisvol te houden. En hoe kan een 5D-beleving bijdragen aan de relevantie van de relatie tussen artiest en fan? Kortom, innovatie in combinatie met slimme mediatoepassingen bieden mogelijkheden in tijden waarin veel fysieke beperkingen gelden.
De middag krijgt verder inhoud door gastsprekers uit uiteenlopende sectoren. Zo komen Effenaar-directeur Jos Feijen, zangeres Pip Blom, Freek van ‘t Oster van de ArenA en SAX, en Tom Ketelaar van concertpromotor Greenhouse Talent, aangevuld met allerlei andere sprekers uit live-industrie en sportsector, vertellen hoe zij denken dat de hybride live toekomst eruit kan gaan zien.
De Vorstin is hét centrum voor popmuziek en cultuur in de Mediastad en ‘t Gooi. We vervullen als poppodium een belangrijke rol in het ontwikkelen van activiteiten voor de hedendaagse podiumkunst en jongerencultuur. Ook zijn we een crossmediale muzikale broedplek voor opkomend talent en ervaren musici. Daarnaast zijn we een huis voor een breed publiek aan muziekbelevers en makers.
Te gast:
- Marc de Roo – Creative Inspirator, Chief Design officer @ Bluefield.eu, Creative Strategy Director @ Link Design
- Jos Feijen – Directeur Effenaar – Eindhoven
- Freek van ’t Ooster – Programmamanager Media Perspectives
- Lennart van der Meulen – Algemeen directeur VPRO
- Kim van Poelgeest – Manager Development – NEP
- Frank Janssen – Striped Elephant
- Tony Roe – oprichter, componist, muzikant van Tin Men & The Telephone over zijn volledig online live concept
- Pip Blom – componist/tekstschrijver/gitarist/zangeres
- Eefje de Visser – componist/tekstschrijver/zangeres
- Torre Florim – componist/tekstschrijver/zanger/gitarist De Staat
- Prof. Dr. Paul van Lange – Sociale psychologie Vrije Universiteit van Amsterdam
- Nienke Bodewes – Festivalmanager Here Comes The Summer en Into The Great Wide Open
- Dennis van der Haagen – Commercieel en operationeel directeur Ampco Flashlight Rental
- Jolanda Beyer – Directeur Patronaat – Haarlem
- Tom Ketelaar – Promoter/booker Greenhouse Talent NL
Klik hier voor het volledige programma.