Mediasuite: Data Stories

Vrijdag 09 oktober 2020 - 14:00 - 15:00

“Data Stories” zijn verhalen gebaseerd op de analyse van –vaak relatief grote hoeveelheden– data. Bijvoorbeeld alle journaaluitzendingen van de afgelopen 20 jaar of alle afleveringen van een specifieke actualiteitenrubriek. Of een combinatie van verschillende databronnen zoals radio, televisie, kranten en social media. De analyse van dit soort data kan allerlei interessante inzichten opleveren. Van hoe rechts of links programma’s nu eigenlijk echt zijn tot hoe het publieke debat zich ontwikkeld heeft rond bepaalde maatschappelijke thema’s.

Met allerlei visualisaties en mogelijkheden om door te klikken naar de achterliggende data zelf, bieden data stories een nieuwe vorm van verhalen vertellen. Bovendien past het concept helemaal bij de tijdsgeest waarin we zoeken naar mogelijkheden om digitale bronnen, technologie en transparantie te laten samenkomen. In deze talkshow praten we over onze eerste stappen met media-gerelateerde data stories. Hoe die zijn ontstaan vanuit onderzoek en hoe die ook relevant kunnen zijn voor de journalistiek.

Om data stories te kunnen maken, moet je allereerst toegang hebben tot die grote hoeveelheden data. En ook over de juiste gereedschappen beschikken om in de berg de ingrediënten te vinden voor een goed verhaal. “Data en tools” dus in het jargon van grote projecten die werken aan een landelijke digitale data-infrastructuur om het gebruik van grootschalige informatiebronnen makkelijker te maken.

Eén zo’n project is CLARIAH (clariah.nl) dat bouwt aan een infrastructuur voor onderzoekers met collecties van onderzoeksinstituten en erfgoedinstellingen zoals Beeld en Geluid en de Koninklijke Bibliotheek. De CLARIAH Media Suite (mediasuite.clariah.nl) is de onderzoeksomgeving (in ontwikkeling) waarin onderzoekers aan de slag kunnen met de data. Ze kunnen er zoeken, data verzamelen, annotaties en visualisaties maken om vervolgens te gebruiken voor hun onderzoek, waarbij een data story –naast wetenschappelijke publicaties– de output kan zijn. De Media Suite maakt onder water gebruik van automatische spraakherkenning om audiovisuele collecties beter te kunnen doorzoeken en is bijna zover om ook beeldherkenning op grote schaal toe te passen.

Naar aanleiding van vragen over het gebruik van de Media Suite door (onderzoeks)journalisten zijn we gaan nadenken over de mogelijkheden van de Media Suite en data stories voor deze beroepsgroep. In deze talkshow, gepresenteerd door Kevin van den Berg, vertellen we wat meer over de achtergrond, mogelijkheden en uitdagingen van de Media Suite die net een grote update heeft gekregen, en praten we met onderzoekers en journalisten hoe zich tegen dit soort nieuwe ontwikkelingen aankijken en wat die (kunnen gaan) betekenen voor hun dagelijkse praktijk.

Te gast in deze talkshow:

  • Roeland Ordelman — productmanager Media Suite (Beeld en Geluid)
  • Willemien Sanders — onderzoeker media en culture studies (Universiteit Utrecht)
  • Tamara Witschge: Lector Crossmedia, Hogeschool van Amsterdam
  • John Leek — manager creatieve industrie en media (Beeld en Geluid)
  • Ali Haselhoef — Conceptontwikkelaar online journalistiek
  • Geesje van Haren: onderzoeksjournaliste / LostinEurope

Info

Vrijdag 9 oktober 2020 14:00 - 15:00
Locatie: Beeld en Geluid ▷ Online

Future

Virtual reality, artificial intelligence, augmented reality, de opkomst van nieuwe sociale platforms; er vindt ontzettend veel innovatie plaats in het medialandschap en deze worden bij Dutch Media Week allemaal behandeld.