Muziek en Algoritmes: IMPAKT TV

Donderdag 07 oktober 2021 - 20:00 - 21:00

Data en algoritmes hebben het speelveld in de muziekbeleving totaal veranderd. Hoe ontstaan de aanbevelingen? Welke rol spelen AI en algoritmes hierin? En hoe belangrijk zijn de pluggers, platenmaatschappijen en redacteuren van de streamingdiensten nog in dit proces? Voor deze IMPAKT TV uitzending in samenwerking met Dutch Media Week stellen we deze vragen aan twee experts: Wilbert Mutsaers, hoofd van Spotify Benelux en Christine Bauer, universitair docent Human-Centered Computing aan de Universiteit Utrecht.

Streaming services bepalen voor een groot deel de populariteit van hedendaagse pop artiesten, en dus is het super belangrijk om in de juiste speellijsten terecht te komen. Via de streaming services is er een gigantisch aanbod ontstaan waar we naar believe doorheen kunnen zappen. Sommige gepersonaliseerde playlists zoals Discover Weekly, Release Radar en Daily Mixes worden door algoritmes bepaald. Hierbij maken AI systemen playlists die aansluiten bij de nummers die je graag luistert. Andere worden door editors en curators samengesteld. Waarin verschillen deze twee soorten playlist? Kunnen we met algoritmes en AI ook unieke en onverwachte muziek-ontdekkingen maken?

Critici en onderzoekers wijzen soms op het gevaar dat algoritmes bestaande patronen van ongelijkheid in de muziekwereld in stand houden, doordat bijvoorbeeld meer nummers van mannelijke artiesten worden aanbevolen. Anderen wijzen er juist weer op dat genres zoals hip hop, die voorheen een meer underground karakter hadden, dankzij streaming diensten ongekend populair zijn geworden.

De ‘streaming-revolutie’ zorgde voor nieuwe verdienmodellen in de muziekindustrie. Er is veel kritiek op de hoeveelheid inkomsten die uiteindelijk bij de muzikanten terecht komt, de manier waarop dit bepaald wordt en het gebrek aan transparantie van de streaming diensten. Voor sommige muzikanten zijn niet de directe inkomsten uit de streams, maar de extra zichtbaarheid en optredens die ze opleveren het belangrijkst. Welke platform zijn voor muzikanten het beste? En waarom?

In deze aflevering van IMPAKT TV bespreken we wat er veranderde door algoritmes in de muziekwereld, en welke rol de streaming services en wij als luisteraars, als consumenten, daarin spelen. Hebben nu meer of minder vrijheid gekregen om eigen smaak vorm te geven?

Het gesprek wordt gemodereerd door Friso Wiersum (European Cultural Foundation, Expodium) en Rosa Wevers (PhD candidate Gender Studies at Utrecht University).

Het programma is in het Engels. Deze aflevering van IMPAKT TV komt tot stand in samenwerking met Dutch Media Week. Lees hier meer.

Dit event is fysiek te bezoeken. Kom langs! Vol = vol

Info

Donderdag 7 oktober 2021 20:00 - 21:00
Locatie: Beeld en Geluid
Beeld en Geluid
Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid, Media Parkboulevard, Hilversum, Nederland

Bekijk de route
Toegangsprijs:

Gratis

Coronatoegangsbewijs: ja, bij fysiek bezoek

Professionals

Dit programma is voor de profesionnals van de creatieve- en media industrie. Deze programmering is interessant voor iedereen die werkzaam is in deze industrie, van student tot CEO.