Hooggeëerd Publiek
Donderdag 06 oktober 2022 - 10:00 - 10:45‘Hooggeëerd publiek!’ is het thema van een talkshow die op 6 oktober 2022 tussen 10 en 11 uur wordt gehouden in het Instituut voor Beeld & Geluid in Hilversum. Het is een onderdeel van de Dutch Media Week van 3 tot 9 oktober, een jaarlijks event voor mediamakers.
Journalisten lichten initiatieven toe om hun publiek beter te bereiken en te bedienen. RTV Drenthe ging in gesprek met boerenorganisaties, Pointer (KRO-NCRV) streek tijdelijk neer in Almelo, NRC Handelsblad vroeg lezers een stukje tuin te laten verwilderen. NOS Stories bezoekt elke week een school om van jongeren zelf te horen wat er leeft.
Ook gaan ze in gesprek over het nut van al die initiatieven. Bepalen journalisten niet zelf meer wat nieuws is? Is het vooral de marketingafdeling die hier enthousiast van wordt? En hoe kan het dat media, ondanks hun pogingen aansluiting te zoeken bij het publiek, juist in de laatste jaren vaak te maken hebben met wantrouwen en agressie?
Het gesprek wordt geleid door Roderick Veelo, journalist, columnist, televisiemaker, award-winning podcaster en auteur van het boek De schijn regeert (2022). Veelo heeft een wekelijkse column in de Telegraaf en maakt twee keer per week de TPO Podcast.
Te gast zijn:
Sophie van Oostvoorn, audience engagement editor van NRC Handelsblad en schrijfster van wekelijkse artikelen op haar blog De Nieuwe Lezer. “Het publiek moet in het middelpunt van de journalistiek komen te staan”, is het uitgangspunt van het blog.
Sheily Belhaj, eindredacteur bij NOS Stories, het jongerenplatform van de NOS, dat sinds de oprichting werkt volgens het motto “we praten niet over, maar mét jongeren”.
Dink Binnendijk, hoofdredacteur RTV Drenthe. Hij ging in gesprek met boeren over de nieuwskeuzes van de omroep. Ook informeert hij ons over het recent gelanceerde project waarbij RTV Drenthe ‘nieuws maken voor laaggeletterden’, samen met de NOS.
Pim Peterse van het KRO-NCRV onderzoeksprogramma Pointer leidt een recent gestarte pop-up redactie in Almelo en vroeg inwoners om tips voor onderzoek naar onderwerpen die spelen in de regio.
Publiek loopt mee met redacties
Tijdens de bijeenkomst zijn ook korte video’s te zien van mensen die een dagje mee liepen op de nieuwsredacties en vertellen over die ervaring: klopten hun aannames over het maken van nieuws met wat ze zagen?
De talkshow ‘Hooggeëerd Publiek’ is rechtstreeks te volgen via een link op de site van de Dutch Media Week en zal achteraf beschikbaar zijn op YouTube. Het is een opwarmer voor de Dag van de Journalistiek op 7 oktober, waar makers zelf aan de slag gaan met innovatieve wegen om de band met het publiek aan te halen.