Dutch Media Week - Business Day: Building a trusted media landscape

Business Day: Building a trusted media landscape

Woensdag 02 oktober 2024 - 12:30 - 19:00
Tijdens de Business Day op 2 oktober staan actuele thema’s als veiligheid, privacy en de betrouwbaarheid van nieuws centraal.

Hoewel nieuwe technologieën en veranderend mediagedrag nieuwe kansen bieden, brengen ze ook uitdagingen met zich mee. Discussies gaan over de betrouwbaarheid van nieuws, moeilijk bereikbare doelgroepen en het vinden van nieuwe verdienmodellen. Het vertrouwen in media, politiek en organisaties staat onder druk.

Programma

Business day – woensdag 2 oktober 2024

Wij heten je van harte welkom bij Dutch Media Week. Geniet van een broodje en ontmoet andere bezoekers van de Business Day.

Deze openingssessie zet de toon voor de dag, met een focus op de rol van technologie in de toekomst van media en hoe jij als nieuwsmaker kunt bijdragen aan een eerlijker internet en meer vertrouwen in de media.

Rewilding the internet

Keynote Speech

The internet has become an extractive and fragile monoculture. The complex web of human interactions that thrived on the internet’s initial technological diversity is now corralled into globe-spanning data-extraction engines making huge fortunes for a tiny few.

Our online spaces are highly concentrated and controlled environments. We all know this. We see it each time we reach for our phones. But what most people have missed is how this concentration reaches deep into the internet’s infrastructure. What can we do to change this?

-- English spoken

Data ownership and platform sovereignty

Talkshow onder leiding van Monique van Dusseldorp

With the emergence of data privacy awareness, and the acknowledgement of the increasing platform dependence every user of digital media services (email, social media, streaming, etc.) is experiencing, initiatives that try to offer alternatives are growing. In this panel we hear of some of these initiatives, how they work and what their challenges are.

-- English spoken

Afgelopen jaar heeft Stichting Nederlandse Datakluis de eerste versie van Jouw•id ontwikkeld. Dit is één login die je kunt gebruiken voor meerdere platformen, waarmee je zelf je persoonlijke data kunt opslaan en beheren in een veilige datakluis. Zo bepaal je wie toegang krijgt tot jouw gegevens, wat ze ermee mogen doen en voor hoelang.

Achter de schermen wordt hard gewerkt aan de voorbereiding van een kleinschalige live pilot, die zal plaatsvinden op de platformen van vijf grote Nederlandse mediabedrijven. Martijn van Dam, medeoprichter van Stichting Nederlandse Datakluis, geeft een voorproefje van dit internationaal baanbrekende product en opent tijdens Dutch Media Week de voorinschrijving voor de pilot, die later dit jaar van start gaat.

Kom tijdens de pauze in contact met jong talent tijdens de Banen & Stagemarkt

Manipulatie, mis- en desinformatie

Interactieve paneldiscussie

In deze sessie onderzoeken we hoe de content die we online zien wordt gemanipuleerd door bedrijven en partijen met eigen belangen. Via algoritmen bepalen zij in grote mate wat we zien en horen, beïnvloeden ze onze overtuigingen en voorkeuren, en maken ze het steeds moeilijker om te onderscheiden wat waar is. We gaan in op manieren om deze systemen zichtbaar te maken en bespreken strategieën om hier op een bewuste en kritische manier mee om te gaan.

Platform autonomie en data ownership

Deep Dive in Data

Join this deep dive session to explore innovative initiatives in data infrastructure. Discover how the Dutch Data Vault Foundation is developing a new model where your personal data is securely stored in an online vault, with you in control. Learn from the BBC's experience with similar efforts and the challenges they faced, and hear from Waag Society about their work on alternative social media platforms that could be built on this new infrastructure. What are the possibilities, scalability, and implementation strategies for these groundbreaking approaches?

-- English spoken


Is vertrouwen in de journalistiek wel het probleem?

Interactieve paneldiscussie

Het vertrouwen in nieuws onder jongeren daalt, vooral door de opkomst van sociale media. Moeten we dit als probleem zien of is het een logische ontwikkeling? Tijdens deze sessie, met onderzoeken van het Commissariaat voor de Media en wetenschappelijke inzichten, gaan we in gesprek met nieuwsmakers en jongeren. De centrale vraag: kan journalistiek voldoen aan hoge normen én succesvol zijn op sociale media? Ontdek de antwoorden!

Kom tijdens de pauze in contact met jong talent tijdens de Banen & Stagemarkt

Samen bouwen aan vertrouwen

Karlijn Goossen (NPO) en Mark Veeningen (Talpa) onthullen het ambitieuze plan van de Nieuwsgroep, waarbij de kracht van publiek-private samenwerking in de media centraal staat. Na twee jaar intensieve samenwerking binnen de sector delen zij hun visie op innovatie en groei.

Aansluitend volgt een scherp panelgesprek over de noodzaak van samenwerking tussen politiek, wetenschap en journalistiek. Hoe versterken we het vertrouwen in media? En wat staat er op het spel voor onze democratie als we niets doen?

Moderatie: Karlijn Goossen (NPO)

De Tafel van Vertrouwen

Onder leiding van moderator Marcia Luyten brengt "De Tafel van Vertrouwen" een krachtige mix van overheid, media, wetenschap en het publiek samen. Vertegenwoordigers vanuit deze disciplines gaan in discussie over hoe we onze democratische waarden én het economisch succes van Nederland kunnen beschermen. Hoe versnellen we de samenwerking binnen de triple-helix en vinden we het optimale evenwicht? Deze inspirerende sessie biedt scherpe inzichten en antwoorden op cruciale vragen voor onze toekomst.

Dit is het perfecte moment om na te praten over de dag, nieuwe connecties te maken en te genieten van een drankje in een ontspannen sfeer. Of je nu een oude bekende bent of net kennis hebt gemaakt, we kijken ernaar uit om samen de dag af te sluiten.

Sprekers

Maria Farrell

Maria Farrell

Maria Farrell richt zich met haar werk op de impact van technologische veranderingen op de samenleving. Met haar essay ‘Rewilding the internet’ pleit ze voor een meer humane en inclusieve benadering van digitale innovatie

 

Monique van Dusseldorp

Monique van Dusseldorp

Monique van Dusseldorp is een toonaangevende event curator, spreker en moderator, bekend om haar organisatie van internationaal gerenommeerde seminars en conferenties. Ze is curator en (co)host van evenementen zoals de NEXT Conference en Immersive Tech Week. Daarnaast is ze analist voor New World Same Humans en auteur van Van Dusseldorp’s Future of Events.

 

Arno Otto

Arno Otto

Arno Otto is bestuurslid van de Dutch Data Vault Foundation en voormalig Chief Digital Officer bij RTL Nederland. Hij heeft een achtergrond in digitale reclame en is betrokken bij initiatieven rondom persoonlijke datastores in Nederland. Arno heeft een cruciale rol gespeeld in de digitale transformatie binnen de media-industrie.

 

Ian Forrester

Ian Forrester

Ian Forrester is een senior Fire Starter bij BBC Research, gespecialiseerd in open innovatie en disruptieve kansen. Vanuit Manchester werkt hij aan de toekomst van publieke dienstverlening en narratieve storytelling. Ian staat bekend om zijn focus op ethische technologie en zijn samenwerking met start-ups, universiteiten en hackers.

 

Martijn van Dam

Martijn van Dam

Martijn van Dam is voormalig bestuurder bij de NPO en leidt nu, samen met Arno Otto, de samenwerking rondom de ontwikkeling van de Nederlandse Datakluis. Deze decentrale data-infrastructuur stelt gebruikers in staat hun persoonlijke data veilig te beheren. Van Dam staat bekend om zijn inzet voor digitale innovatie en privacybescherming binnen de mediasector.

 

Danny Lämmerhirt

Danny Lämmerhirt

Danny Lämmerhirt is hoofd van het Future Internet Lab bij Waag Futurelab. Hij onderzoekt hoe we met data en digitale technologieën publieke problemen kunnen oplossen. Danny ontwikkelt strategieën en methoden om samen met het publiek te bepalen hoe we internet en technologie kunnen gebruiken voor betere besluitvorming en samenwerking bij maatschappelijke vraagstukken.

 

Marcia Luyten 2024 © Keke Keukelaar

Marcia Luyten

Marcia Luyten is schrijver, journalist en moderator. Als econoom en cultuurhistoricus vertelt ze verhalen over wat mensen en samenlevingen drijft. Ze schreef onder andere Het geluk van Limburg, dat de Brusseprijs won, en presenteerde zes jaar Buitenhof. Momenteel is ze presentator van Met het Oog op Morgen en columnist voor de Volkskrant.

 

Julia Janssen

Julia Janssen

Julia Janssen is kunstenaar, spreker en ambassadeur van databescherming. Ze onderzoekt de impact van data, AI en technologie op onze leefomgeving en creëert interactieve installaties om inzicht te bieden in de uitdagingen van een digitaliserende wereld. Als ambassadeur van Stichting Data Bescherming Nederland strijdt ze in rechtszaken tegen techgiganten als X./Twitter, Amazon en Adobe.

 

Gwenda Nielen

Gwenda Nielen

Gwenda Nielen is directeur van Tilt, socioloog, gedragsonderzoeker en voormalig luitenant-kolonel bij de Nederlandse Krijgsmacht. Met expertise in desinformatie en manipulatie, werkt ze aan innovatieve methoden om online manipulatie te herkennen en aan te pakken. Gwenda combineert haar kennis van gedragsdynamiek met operationele ervaring om hybride conflicten te doorgronden

 

Esther Hammelburg

Esther Hammelburg

Esther Hammelburg is hoofddocent en senior onderzoeker aan de Hogeschool van Amsterdam. Haar onderzoek richt zich op de rol van media in onze samenleving, met een focus op de vervlechting van media en fysieke omgevingen, live-ervaringen in immersieve media, publieke digitale infrastructuren en desinformatie op platforms zoals Instagram en TikTok.

 

Karin Schut

Karin Schut

Karin Schut is projectleider en onderzoeker bij het Commissariaat voor de Media, met ruim 20 jaar ervaring in media en communicatie. Ze leidt een onderzoek naar hoe jongeren zich informeren en de rol van journalistiek, waarvan het rapport op 1 oktober 2024 verschijnt.

 

Irene Costera Meijer

Irene Costera Meijer

Irene Costera Meijer is Professor Emerita Journalistiekwetenschap aan de Vrije Universiteit Amsterdam. Haar onderzoek richt zich op veranderend mediagebruik en de invloed van digitalisering op nieuwsconsumptie. Ze is daarnaast verbonden aan de Universiteit van Bergen (Noorwegen) en redactielid van Digital Journalism.

 

Edmund-Lauf

Edmund Lauf

Edmund Lauf is senior onderzoeker bij het Commissariaat voor de Media en leidt het onderzoeksprogramma van de Mediamonitor. Zijn werk richt zich op ontwikkelingen in de mediamarkt en hun impact op pluriformiteit en onafhankelijkheid, evenals trends in nieuwsgebruik en vertrouwen in nieuws.

 

Sophie van Oostvoorn

Sophie van Oostvoorn

Sophie van Oostvoorn is hoofdredacteur van C.Tru, een start-up van Mediahuis die in 2025 wordt gelanceerd. Met C.Tru streeft ze naar toegankelijke en constructieve journalistiek voor en door social natives. Sophie schrijft de tweewekelijkse nieuwsbrief De Nieuwe Lezer en heeft eerder gewerkt voor NRC en Het Parool.

 

David Haakman

David Haakman

David Haakman is adjunct-hoofdredacteur van NU.nl, de grootste nieuwssite van Nederland. Hij zorgt voor de volledige nieuwsverslaggeving en werkt aan vernieuwingen van de site en app. Voorheen werkte hij bijna achttien jaar bij NRC, waar hij een belangrijke rol speelde in de digitale ontwikkeling van de krant.

 

Jasper Piersma

Jasper Piersma

Jasper Piersma is eindredacteur van NOS Stories, waar hij al meer dan vijf jaar verantwoordelijk is voor het brengen van nieuws aan jongeren tussen de 13 en 18 jaar. Het platform bereikt 1,1 miljoen volgers op Instagram en ruim 800.000 op TikTok met relevante nieuwsvideo’s en verhalen uit de leefwereld van jongeren.

 

Karlijn Goossen

Karlijn Goossen

Karlijn Goossen is genrecoördinator Journalistiek bij de NPO en heeft een brede achtergrond als journalist, docent en onderzoeker. Ze werkte eerder als adjunct-hoofdredacteur bij de EO en doceerde aan de opleiding Journalistiek in Ede. Daarnaast is Karlijn actief als freelance adviseur en mentor op het gebied van journalistieke innovatie en digitalisering.

 

Marc Veeningen

Marc Veeningen

Marc Veeningen is hoofdredacteur bij Talpa Network en heeft ruime ervaring in journalistieke managementfuncties bij zowel commerciële als publieke mediabedrijven. Hij leidde de transformatie van de tv-redactie van Hart van Nederland naar een crossmediale nieuwsredactie en heeft het merk aanzienlijk versterkt. Onder zijn leiding groeide het programma uit tot een volwassen nieuwsplatform.

 

Kris Sloot

Kris Sloot

Kris Sloot is Hoofd Nieuws & Content aan de Universiteit van Amsterdam en heeft jarenlange ervaring op het snijvlak van digital, content, journalistiek en marketing. Als lid van de Werkgroep Nieuws, met vertegenwoordigers van onder andere RTL, NOS en DPG Media, richt hij zich op het versterken en herstellen van het vertrouwen in de journalistiek.

 

Terug naar programma

Info

Woensdag 2 oktober 2024 12:30 - 19:00
Locatie: Beeld & Geluid
Toegangsprijs:


Professionals

Een ticket kost € 90,- incl. btw.
Lunch en drinken inbegrepen.

Studenten
Neem je als student deel aan het business programma, dan kost een kaartje € 60,- incl. btw.

Studenten hebben ook de mogelijkheid om gratis deel te nemen aan de talenttrack, een parallelprogramma voor studenten en young professionals.

Business Days

Er zit business in media. Tijdens de Business Days bespreken we met de grootste namen uit de media-industrie hoe zij te werk gaan en een bijdrage leveren aan de creatieve sector en verder innoveren met hun bedrijf.