Business Day: Future of content creation
Maandag 30 september 2024 - 12:30 - 19:00Tijdens de Business Day op 30 september staan de kansen en uitdagingen van technologische innovaties als AI en immersive content centraal.
Nieuwe technologieën en veranderend mediagedrag zetten de mediawereld aan tot innovatie. Waar mediabedrijven ooit het monopolie hadden op nieuws en entertainment, kan tegenwoordig iedereen met revolutionaire AI-tools als Sora of Unreal een volledige film maken. De onschatbare aantrekkingskracht van sociale media met name op jongeren en minderheidsgroepen vraagt van strategen en contentmakers nieuwe formats en kanalen, om deze doelgroepen te blijven betrekken. Deze technologische ontwikkelingen en democratisering van media leiden tot nieuwe programmaformats, samenwerkingen en markten, met talloze cross-overs tussen traditionele media, nieuwe media en de gaming-industrie.
Programma
Business day – maandag 30 september 2024
12.30 - 13.30 uur | Ontvangst met lunch
Wij heten je van harte welkom bij Dutch Media Week. Geniet van een broodje en ontmoet andere bezoekers van de Business Day.
13.30 - 14.45 uur | Opening door Reinout Oerlemans
Reinout Oerlemans opent de dag met een inspirerende keynote, waarin hij zijn ervaringen als media-ondernemer in Los Angeles en de Verenigde Staten deelt. Als Chief Creative Officer van het productiebedrijf 3BMG zal hij voorbeelden laten zien van innovatieve projecten die gebruikmaken van nieuwe technologieën zoals AI. In een Q&A beantwoordt hij vragen en deelt hij daarnaast waardevolle inzichten over kansen voor de Nederlandse creatieve sector, mede vanuit zijn rol als Honorair Consul in Los Angeles. Met de Olympische Spelen van 2028 in Los Angeles in het vooruitzicht, zijn er mogelijk interessante kansen voor Nederlandse bedrijven en start-ups, waaronder samenwerkingen met Amerikaanse partners.
14.45 - 15.00 uur | Pauze
Kom tijdens de pauze in contact met jong talent tijdens de Banen & Stagemarkt
15.00 - 16.00 uur | Diverse workshops over o.a. nieuwe productie technieken en content formats
A new dawn for engaging media?
- Moderation: Kerrie Finch
- Tanya Ponomareva, GoSpooky
- Lars Bastholm, SCAISU
- Corine Meijers, Studio Biarritz
In this inspirational session, you'll explore how new media technologies and platforms like XR, AI, and social media are being used by creatives to engage audiences, especially younger ones. Despite the rapid evolution of these technologies, mainstream media often struggles to adapt.
You'll dive into how others are seizing these opportunities and discuss where the biggest chances for media might lie. Join us to discover new ways to connect with your audience and leverage the power of emerging platforms.
-- English spoken
Breaking Minds, Crafting Stories
Deep Dive Innovative Storytelling
Kunstenaar Jeroen van der Most neemt je mee op een reis langs een serie kunstwerken die wereldwijd in de aandacht stonden. Ontdek de belangrijkste learnings van een carrière van bijna 15 jaar waarin hij werkte met de nieuwste technologieën. Zie de nieuwste AI, immersive tech en andere technologische ontwikkelingen, en discussieer mee en ontdek wat een goed kunstwerk en verhaal maakt of breekt.
AI Content Creation Jam
Hands-on workshop
Join the AI Content Creation Jam, led by innovator Nicole Yershon and ethics and technology expert Nicoletta Iacobacci. In this hands-on session, you'll explore the current capabilities of AI in content creation while discussing the responsible use of these tools. You’ll get to experiment with AI-driven content creation tools and see firsthand how they are transforming the creative process—from design to execution. Discover how these advancements might impact your daily practice and consider the ethical challenges and potential pitfalls that come with this new way of working.
-- English spoken
16.00 - 16.30 uur | Pauze
Kom tijdens de pauze in contact met jong talent tijdens de Banen & Stagemarkt
16.30 - 17.45 uur | Creatieve Transformatie: Media in het tijdperk van AI
In deze interactieve sessie blikken we terug op de belangrijkste inzichten uit de break-outs. Daarna is het woord aan Ezra Eeman.
In deze keynote onderzoekt Ezra Eeman, directeur Strategie en Innovatie bij NPO, hoe innovatieve technologieën en veranderend gedrag de grenzen van traditionele media verschuiven. Van 'always on' tot meer privé en persoonlijk, van immersief tot collaboratief, en van realtime tot simultaan - met als meest ingrijpende factor de snelle opkomst van kunstmatige intelligentie. Met praktijkvoorbeelden uit de industrie en ervaringen van de NPO biedt deze presentatie inzicht in de huidige ontwikkelingen en toekomstscenario's van content creatie. Eeman gaat in op de nieuwe vragen die deze transformaties oproepen - ethisch, creatief en strategisch - en deelt hoe de NPO deze uitdagingen tracht te navigeren.
17.45 - 19.00 uur | Netwerkborrel
Dit is het perfecte moment om na te praten over de dag, nieuwe connecties te maken en te genieten van een drankje in een ontspannen sfeer. Of je nu een oude bekende bent of net kennis hebt gemaakt, we kijken ernaar uit om samen de dag af te sluiten.
Sprekers
Reinout OerlemansReinout Oerlemans is al 25 jaar een toonaangevende kracht in de media- en entertainmentindustrie. Als voorzitter en Chief Creative Officer van 3BMG (3 Ball Media Group) leidt hij een internationaal productiebedrijf dat zowel gevestigde als opkomende producenten ondersteunt. Oerlemans begon zijn carrière voor de camera, onder andere als acteur in “Goede Tijden, Slechte Tijden” en presentator van programma’s zoals American Idol in Nederland. In 2001 richtte hij het succesvolle productiebedrijf Eyeworks op, dat in 2014 werd verkocht aan Warner Bros. Tijdens Dutch Media Week deelt hij zijn inzichten en visie op de toekomst van de entertainmentindustrie. |
Laurens Vreekamp – DagvoorzitterLaurens Vreekamp is journalist, design thinker en oprichter van de Future Journalism Today Academy. Hij schreef het boek The Art of AI, dat AI en machine learning praktisch uitlegt voor mediamakers en creatieven. Vreekamp werkt als onafhankelijk onderzoeker en docent voor onder andere RTL Nieuws, Nu.nl en NPO Radio 1, en was eerder Teaching Fellow bij Google’s News Lab. |
Kerrie FinchKerrie Finch is een super-connector en oprichter van FinchFactor, een reputatiemanagementbedrijf met kantoren in Amsterdam, Londen en Los Angeles. Ze is ook de oprichter van SheSays AMS en een vertegenwoordiger voor LIONS Festivals. In 2023 verliet ze FinchFactor na een succesvolle carrière. |
Tanya PonomarevaTanya Ponomareva is een bekroonde creative director bij gospooky, gespecialiseerd in AR, XR en technologie. Met een carrière vol internationale erkenning, waaronder Cannes Lions en D&AD, staat ze bekend om haar mensgerichte, provocatieve en activistische benadering van creativiteit. |
Lars BastholmLars Bastholm is de oprichter van Bastholm Creative Consulting, een AI-adviesbureau, en mede-oprichter van The Scandinavian Creative AI Summit. Met een achtergrond als internationaal creatief leider, heeft Lars talloze awards gewonnen en is hij een expert op het snijvlak van technologie en storytelling. |
Corine MeijersCorine Meijers is oprichter en creatief producent bij Studio Biarritz, waar ze prijswinnende projecten zoals de VR-installatie Symbiosis en de documentaire I am a Bastard produceerde. Voorheen werkte ze bij Submarine Channel en produceerde daar meerdere digitale projecten. Corine is ook (script)coach voor VR-projecten en mentor bij talentontwikkelingsprogramma’s zoals Playgrounds NEXT en de Venice Biennale Immersive. |
Jeroen van der MostJeroen van der Most maakt al sinds 2010 kunst met en over AI. Een ware pionier dus. Hij spreekt en exposeert wereldwijd. Zijn werk was te zien in museums en op beurzen van Las Vegas tot Hong Kong. Ook maakte hij kunst voor organisaties als NVIDIA, Microsoft, Amnesty International en het S+T+ARTS innovatieprogramma van de EU. |
Nicole YershonNicole Yershon is een pionier en inspiratiebron op het gebied van innovatie, die bedrijven de 21e eeuw in loodst. Ze is oprichter van The NYC en voormalig hoofd van Ogilvy Labs. Nicole is auteur van de bestverkochte boek ‘Rough Diamond’ en een veelgevraagd spreker over disruptie en bedrijfstransformatie. |
Nicoletta Iacobacci, Ph.D.Nicoletta Iacobacci is een wereldwijde expert in ethiek en opkomende technologieën, met een focus op publieke media. Ze is lid van het Ethiek & Integriteit Team van de Europese Commissie en doceert aan Webster University in Genève. Haar werk richt zich op de ethische implicaties van AI en technologie in de samenleving. |
Ezra EemanEzra Eeman is directeur Strategie bij de NPO en een expert op het gebied van AI en de toepassing ervan in media en journalistiek. In zijn nieuwsbrief ‘Wayfinder’ analyseert hij trends, onderzoekt hij de digitale transformatie en de toekomst van nieuwsmedia, en benadrukt hij de cruciale rol van AI in het vernieuwen en verbeteren van journalistieke processen. |