AI en de Toekomst van Media

Vrijdag 09 oktober 2020 - 20:00 - 21:30

Hoe zien de media van de toekomst eruit? Hoe zal AI onze media veranderen? Welke nieuwe media zullen ontstaan? Tijdens deze bijeenkomst vragen we Nederlandse pioniers naar hun idee over de media in 2050, en welke rol kunstmatige intelligentie daarin zal spelen. Deze bijzondere bijeenkomst wordt georganiseerd door Beeld en Geluid als afsluiting van de professionele programmering van Dutch Media Week 2020.

Een week lang waren mediamakers en managers aan het woord over allerlei verschillende aspecten van hun vak. We sluiten af met een blik op de toekomst: niet alleen de toekomst van de media die mogelijk is, maar ook de toekomst die we willen. We kijken in deze talkshow naar de technologie en naar de implicaties voor de maatschappij.

Wat gebeurt er als algoritmes kiezen wat we zien en horen? Welke media produkties kunnen door de machine gemaakt worden? Worden chatbots zo goed, dat ze ons echt begrijpen? Wat zijn synthetische media, en wie gebruikt ze? Waarom worden game engines steeds vaker gebruikt in de filmwereld?

Aan de hand van actuele voorbeelden kijken we naar de toekomst: wat betekent het als kunstmatige intelligentie door alle digitale media processen heen loopt – wat betekent dat voor ons als mens?

Samengesteld door Johan Oomen, Head of Research and Heritage Services en Roeland Ordelman, Technology Innovation in Audiovisual Archiving & Access (Beeld en Geluid)

Coordinatie: Monique van Dusseldorp

Met onder andere:

  • Jim Stolze (oprichter Nationale AI Cursus)
  • Professor Katleen Gabriels (Assistant Professor in philosophy and ethics of technology, Universiteit Maastricht)
  • Martha Larson (Professor of Multimedia Information Technology at Radboud University in Nijmegen)
  • Sezer Karaoglu (co-founder/CTO 3DUniversum)
  • Prof. Piek Vossen (Professor Computational Lexicology Vrije Universiteit Amsterdam)
  • Daan Odijk (Lead Data Scientist, RTL)

Info

Vrijdag 9 oktober 2020 20:00 - 21:30
Locatie: