Dutch Media Week - Kick-off Dutch Media Week 2020

Kick-off Dutch Media Week 2020 

‘Laten we Dutch Media Week samen grootser en meeslepender dan ooit maken!’ Het waren de laatste woorden van Eppo van Nispen tot Sevenaer, directeur Beeld en Geluid, tijdens de kick-off van Dutch Media Week 2020. Meer dan 60 genodigden kwamen donderdagmiddag 4 juni online samen voor informatie over de nieuwe, hybride vorm van het event en het uitwisselen van plannen voor programmering en partnerschappen. Het hoofdthema ‘Anytime Anyplace’ was nooit eerder zo actueel!

Dutch Media Week 2020 combineert activiteiten voor het grote publiek met een serie bijeenkomsten voor professionals. Door de onzekerheid rondom corona ligt de focus op kleinschalige events, waarbij gehoopt wordt op een combinatie tussen live en online. Herman Dummer, programmateam Dutch Media Week: ‘juist in tijden van corona is nog nooit zo duidelijk geweest welke essentiële rol media spelen in het leven van mensen. Tijdens Dutch Media Week besteden we aandacht aan deze veranderende rol van media.’ 

De zeven thema’s van Dutch Media Week 

De activiteiten gedurende de week worden verdeeld in zeven thema’s: international, industry, talent, society, future, makers en family. Inmiddels is een groot aantal partners aangehaakt om onder de vlag van deze thema’s Dutch Media Week tot een hoger niveau te tillen. 

Media Perspectives gaat bezoekers verrassen met een breed scala aan activiteiten. Innovatie in de media-industrie staat hierin centraal. Zo is er een speciale editie van de MediaMatters MatchMaking Day. In deze editie worden innovatieve Nederlandse startups en scale-ups gekoppeld aan internationale mediabedrijven. Ook organiseren ze samen met Beeld en Geluid een Cross Media Café over een actueel mediathema. Tijdens de speciale DMW-editie van de MediaTalk zet Media Perspectives een maker centraal die net een innovatieve productie heeft afgerond. En in hun hackathon, de Media Hack Day, proberen enkele teams van jonge IT-talenten binnen 1 dag een complex mediavraagstuk te kraken en een oplossing te bedenken. Tenslotte staan de banen van de toekomst centraal in de Future Media Jobs Game op de Talent-dag.

Ook BM Young slaat de handen ineen met Dutch Media Week. Zo organiseren zij tijdens de Talentday voor de jongere generatie creatieven uit de mediasector een BMY Mediaquiz, reiken zij de award voor Mediatalent van het Jaar uit, verzorgen zij matchmaking sessies tussen studenten en mediabedrijven en reiken de BMY Creative Cup uit, een event a la Dragon’s Den.

De kick-off bleek een bron van inspiratie en het uitwisselen van mooie plannen. Zo host Beeld en Geluid een expertmeeting voor docenten over Mediawijsheid en een kijkje achter de schermen bij mediamakers, ontwikkelt De Vorstin een seminar over de relatie tussen poppodia en media en wordt het Media Park, in samenwerking met diverse partijen, waaronder het Filmtheater Hilversum en De Vorstin omgetoverd tot drive-in locatie. Tot slot verwelkomt Dutch Media Week dit jaar opnieuw de internationale MOJO Conference (mobile journalism) door Ruud van Gessel en de derde editie van de Online Radio Awards, georganiseerd door v-OR (verenigde-Online Radiostations) in samenwerking met Spreekbuis. 

Publieksactiviteiten

De Open Studio Dagen, de jaarlijkse grote publieksafsluiter van de week, zullen dit jaar in verband met corona maatregelen in aangepaste vorm doorgaan. Het publiek wordt betrokken bij diverse offline en online events, zoals behind the scenes excursies, online escape games te spelen vanuit de eigen huiskamer en een grootse drive-in bioscoop op het Media Park. Daarnaast worden er gesprekken gevoerd met diverse omroepen, zoals NPO Innovatie. 

Meedenken, meedoen of op de hoogte blijven?

Dank aan alle aanwezigen voor het delen van jullie interesse, enthousiasme en prachtige plannen. Dutch Media Week 2020 belooft nu al een mooie editie te worden maar natuurlijk is er nog genoeg ruimte om mee te denken en mee te doen! Dit kan in de vorm van programmering maar ook in ideeën, netwerk of promotie, ook voor de komende jaren. Antal van Elsen en Herman Dummer horen graag van je. Blijf je graag op de hoogte? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief. 

Meer informatie over de thema’s van Dutch Media Week vind je hier