Dutch Media Week in Broadcast Magazine

DutchMediaWeek-13b
DutchMediaWeek-13b

Dutch Media Week in Broadcast Magazine

In de laatste editie van Broadcast Magazine staan meerdere artikelen en columns over Dutch Media Week.

Op pagina 4 en 5 een enthousiast verhaal van de gemeente Hilversum over vele activiteiten van uit de Dutch Media Week. Broadcast Magazine heeft onze directeur Herman Dummer geinterviewd waarvan je de weerslag verderop leest in het goed vormgegeven blad. Tenslotte staat de column van Media wethouder Wimar Jaeger in het licht van de eerste editie van Dutch Media Week.

Na 8 succesvolle edities van de Open Studio Dagen is Hilversum voor het eerst het decor van een heuse Dutch Media Week: een zevendaags evenement, van woensdag 31 augustus tot en met dinsdag 6 september, waarbij media in al haar facetten centraal staat. Namens de organisatie toont Herman Dummer zich een tevreden mens.

De Dutch Media Week organiseert en faciliteert ontmoetingen, kennissessies, experimenten en innovaties, ‘van print tot internet’, zoals het heet. Verspreid over talloze locaties door heel Hilversum vinden lezingen, prijsuitreikingen, netwerkbijeenkomsten, congressen, debatten en festiviteiten plaats. “Zeker voor een eerste keer ben ik erg trots op het programma,” aldus Dummer. Zo vindt op 1 september bij Beeld en Geluid een NLPO / VNG Congres plaats voor burgemeesters en wethouders met Media in portefeuille en de betrokken beleidsmakers, inclusief (inter)actieve workshops in de middag.

Bovendien vindt dan ook weer een iMMovator Cross Media Café plaats op het Media Park, evenals de Seizoensborrel Happy New Year bij het Switch gebouw én de uitreiking van de Media Diamant, een prijs voor medewerkers die uitblinken in talent, inzet, passie en vakmanschap achter de schermen van televisie, radio of internet. Projectbegeleider Juliet Wagenaar (NEP The Netherlands) en senior cameraman Peter Bakker (United) zullen dan worden bijgezet in de Wall of Fame op het Joop van den Endeplein. “Mooi voorbeelden van partijen en initiatieven die de Dutch Media Week aangrijpen om een groter podium te creëren,” beseft Dummer. “Dit is ook meteen een oproep aan eenieder om zich te melden met ideeën voor de tweede editie volgend jaar.”

Elke burger media

Want dat die er komt, staat volgens de organisator buiten kijf. “Media wordt nog steeds belangrijker, in de hele maatschappij. En niet alleen de traditionele broadcastmarkt, maar ook in breder perspectief; anno 2016 is eigenlijk elke burger media geworden. Neem de verweving tussen print en bewegend beeld: er is geen krantenuitgever meer die niet met video werkt. Voor dat soort cross-overs is nog betrekkelijk weinig aandacht, dat wil de Dutch Media Week heel duidelijk naar voren brengen. Als je hebt over ambities en dromen, dan kunnen we de komende jaren in de Dutch Media Week nog veel mooie programma-inhoudelijke onderdelen bedenken voor het groeiend belang van bewegend beeld. We zeggen niet voor niets ‘van print tot internet’. Gekscherend gezegd zie je bij video nog wel eens ‘als het maar beweegt’. Dan denk ik dat broadcasters inhoudelijk gezien best nog iets kunnen leren van de schrijvende pers, maar omgekeerd geldt dat zeker net zo goed.”

Ook opvallend aanwezig tijdens de Dutch Media Week is het fenomeen drones. Op vrijdag 2 september vindt in de Grote Zaal van Beeld en Geluid de zogeheten Drone Talk plaats; voor een groot publiek van (media)professionals en andere geïnteresseerden vertellen drone-experts en wetenschappers over de maatschappelijke ontwikkelingen van drones en de nieuwste trends, inclusief demonstraties en bijzondere videobeelden.

Drone Experience Days

Tijdens rondetafelgesprekken zal uitgebreid worden ingegaan op de huidige discussie met betrekking tot de veiligheid en privacy van drones. Is de voorgenomen wetgeving afdoende? Of beperkt deze de dronepiloot (hobby/professional) in te verregaande mate? In het weekend van 3 en 4 september worden bovendien de Drone Experience Days georganiseerd. In Studio 22 op het Media Park vinden demonstraties en drone races plaats door professionals en krijgt het publiek de kans om zelf met een drone te vliegen. De internationaal toonaangevende racers van Formula FPV zijn vastgelegd voor een spectaculaire show.

Voor het eerst doen alle publieke omroepen mee aan Open Studio Dagen

Het Dutch Drone Festival vindt gelijktijdig plaats met de Open Studio Dagen, die alweer voor de negende keer plaatsvinden en waar dit jaar circa 25.000 bezoekers worden verwacht. Herman Dummer: “Primeur is dat dit jaar álle publieke omroepen meedoen. BNN-VARA pakt uit, AVROTROS ook rond hun eigen pand, de EO is van de partij en de VPRO verzorgt een Toren C Marathon in de Vue bioscoop. Ontzettend leuk en je trekt daar toch weer andere doelgroepen mee naar Hilversum.”

Dankzij diverse partijen, zoals de gemeente Hilversum, Beeld en Geluid en de lokale omroeporganisatie NLPO/OLON, is de financiering van de Dutch Media Week vrijwel rond, meldt Dummer tot slot. “Ik ben blij verrast door het grote enthousiasme bij alle partijen. Ik ben nog niemand tegengekomen die heeft gevraagd: waarom moet dit? Iedereen snapt het en wil dit platform graag gebruiken om hun verhaal te vertellen of in dialoog te gaan met andere partijen. Volgend jaar wordt het alleen maar grootser.”

De toegang tot de programmaonderdelen van Dutch Media Week is verschillend: op uitnodiging, met toegangskaart en gratis.

Dank aan Broadcast Magazine.

BM2

BM_CoverBM4_5

 

Kijk hier wat uitgever FC Klap nog meer te bieden heeft.

Geen reactie's

Geef een reactie